Viime vuosina, kun vaikuttajamarkkinointi on yleistynyt markkinoinnin muotona huomattavasti, on varmasti moni vaikuttaja kilpailun tuoksinnassa päätynyt kehumaan tuotetta, josta ei niin välitä. Minä ainakin olen! Myönnän sen avoimesti. Tahtotila saada jalka oven väliin yrityksiin on varmasti kaikille vaikuttajille tuttu tunne ja sen ohjaamana päädymme joskus testaamaan tuotteita, joista emme sittenkään tykkää.
Yritykset myöskin tiedostavat vahvasti vaikuttajamarkkinoiden kilpailutilanteen ja osaavat vaatia jopa pr-tuotteiden vastaanottamisesta isoja vaatimuksia. Kun kilpailu on kovaa ja annetaan ymmärtää, että jo näytteiden eteen on työskenneltävä kovin. Tässä tilanteessa uiminen vaatii vaikuttajalta rohkeutta mielipiteisiin ja korkeaa moraalia omia seuraajia kohtaan.
Itselläni on ollut kunnia esitellä monia omia suosikkejani bloggaajavuosieni aikana, koska suurin osa yhteistöistäni tulee sen kautta, kun yritykset näkevät tuotteitaan kanavallani, kun olen niitä ostanut tai esitellyt jonkun boksin mukana tulleena. Näin olemme löytänet toisemme.
Rohkeus tehdä omaa on hyvä perusta
”Uskalla tehdä omaa”. Tuttu sanonta monille, mutta todellisuudessa haastava toteuttaa. Ihminen on luonnostaan vähän kateellinen ja haluaa kilpailla muiden kanssa, mutta yhtä aikaa tiedostaa että ”ole oma itsesi” myy paremmin kuin ”ole kuin muu sosiaalinen media”.
Vaikka minut tunnetaan hyvin suorasanaisena persoonana, niin myönnän yhteistöiden kohdalla rohkeuden pettävän aina välillä, kun on kyse isosta yrityksestä, jonka tuotteista oikeasti tahtoisin pitää ja
olen saattanut aiemmin joistain tuotteista tykätäkin paljon. Uskon, että monella vaikuttajalla tulee tällainen hetki jossain vaiheessa eteen. Se ei ole häpeä, mutta se opettaa miten oma moraali toimii ja palauttaa takaisin juurille eli sinne ”mitä minun seuraajat haluavat”- kysymyksen äärelle.
On muistettava, että rohkeutta on jo aloittaa vaikuttaja oleminen ja omien aitojen mielipiteiden kertominen. Oli mielipide mistä tahansa, niin se voi aina saada negatiivisen vastaanoton. Vielä pelottavampaa on kertoa mielipide jonkun toisen tekemästä tuotteesta ja kantaa vastuu omasta mielipiteestään. Toisaalta suosittelumarkkinointi on ollut olemassa jo vuosituhansia, eikä se ole haihtumassa pois. Vaikuttajat ovat aikansa karismaattisia puhujia, joiden suositukset otetaan vakavasti.
Oman äänen esiin tuominen on myöskin hyvin rohkeaa. Tunne ylpeyttä siitä mitä tuotat, koska se näkyy ulospäin. Se että tuotat jokaiseen julkaisuun palan itseäsi, etkä vain kopioi yritysten antamia markkinointitekstejä, olet jo rohkea. Olet askeleen lähempänä aitoa vaikuttajuutta.
Ketä varten minä teen sisältöä
Ensi sijassa vaikuttajan on muistettava miksi hän on omasta mielestään vaikuttaja ja kehen hän yrittää tehdä vaikutuksen. Todellisuushan on, että yritykset eivät maksa vaikutuksesta heihin vaan vaikuttajan vaikutuksesta omaan yleisöön. Vaikuttajan ei siis tulisi myydä omaa tuotantoaan vain maksetulla markkinoinnilla yleisölleen (joka on nouseva trendi), vaan aidolla sisällöllä, joka on suunniteltu juuri omalle yleisölle. Vain sinä vaikuttajana tiedät mikä luo uskottavuutesi ja mikä vie sen taas pois. Jos et tiedä, niin tee ihmeessä esimerkiksi instagram stooryyn kysely aiheesta.
Mieti sitä miten oma sisältösi uskottavuus pysyy yllä. Itse teet päätökset miten sisältöäsi teet ja pysy sille päätökselle uskollisena. Jos haluat tehdä vain tuotteiden hypetyspostauksia, niin pysy päätöksessä ja kouluta seuraajasi siihen, että hypetät vain oikeasti hyviä tuotteita etkä vain niitä, joista sinulle maksetaan. Pysy aina, joka käänteessä, uskollisena omalle yleisöllesi ja sille mitä olet vaikuttajana päättänyt heille tuottaa.
En usko, että rahasta/palkkiosta tehty muutos omiin periaatteisiin, on kannattava sinulle vaikuttaja tai palvelun ostavalle yritykselle loppupeleissä. Joten opi sanomaan myös ei yhteistöille, jotka eivät sovi portfolioosi tai omaan tyylisi tehdä vaikuttajana töitä. Samaan yleisöön ei voi upota kaikki rasvoista pikavippeihin, usko pois. Vaikka kaikesta niiden välillä tarjotaan rahaa sinulle, ei se tarkoita, että siitä on hyötyä sinulle tai edustetulle yritykselle.
Pitääkö vaikuttajan myydä mielipiteensä?
Minun mielipiteeni on, ettei ole yrityksen eikä vaikuttajan edun mukaista, että vaikuttaja myy aidon mielipiteensä piiloon. Tiedän, että vaikuttaja toivoo aina saavansa palkkion ja kertomalla taustalla yritykselle, ettei välitä tuotteesta tai se ei sovi esimerkiksi hänen omalle iholleen, voi käydä niin, että yritys vetäytyy sopimuksesta ja palkkio jää saamatta. Kuitenkin tämä on mielestäni parempi kuin se, että hampaat irvessä esitetään 30 ”super hyvää” tuotetta kuukaudessa. Toisaalta tuotteista voi kertoa ja luoda yritykselle lisäarvoa kehumatta tuotetta sopivaksi itselle. Objektiivinen näkökanta voi jopa olla parempi vaikuttajan kannalta, koska se voi luoda asiantuntijuutta lukijoiden silmissä. Toki silloin haluttu tulos ei välttämättä ole suoranainen myynti yritykselle vaan tunnettuuden nostaminen.
Toisaalta se vaikuttajan työllä hankittu luottamus seuraajissa voi kaatua, jos todellisuus valkenee, että vain maksettua kehutaan. Voi olla, ettei seuraajista ole enää hyötyä vaikuttajalle, jolloin yritysten ei ole enää järkeä maksaa tuotteiden esittelystä. Jos olet valmis ottamaan tämän riskin ja uskot omaan seuraajakuntaasi, niin anna mennä.
Vaikuttajan rooli on haastava, koska olet yrityksen ja potentiaalisten asiakkaiden välissä. Kummalle sinä olet rehellinen omille seuraajillesi vai yritykselle, joka ojentaa rahatukon? Tähän dilemmaan on kultainen keskitie varmasti olemassa ja sinä vaikuttajana määrität sen paikan.