Onko korealainen ihonhoito häviämässä trendistä?

Kauhukseni olen huomannut somea ja blogeja selatessani, että oma intohimonaiheeni korealainen kosmetiikka on hiipumassa suomalaisessa ihonhoidon trendien viidakossa. K-beauty ihanuudet eivät enää innosta ihmisiä vai mitä on tapahtunut? Tiedän, että olen ollut itse paljon aiheesta kirjoittamassa vuosien mittaan ja oma taukoni toi selkeästi lommon K-beauty blogisceneen, koska pikaisella haulla Blogit.fi-palveluun osoittaa julkaisuiden hävinneen lähes kokonaan.

Luonnollisesti ihonhoito trendit tulevat ja menevät, mutta mikä on saanut suomalaiset siirtymään kohti uusia trendejä? Kommentoi ihmeessä ajatuksiasi tekstin alle.

Pohdin tässä blogitekstissä mikä omasta mielestäni on ollut taustalla.

K-beautyn saatavuuden vaikeutuminen

Vaikka korealaista kosmetiikka on jo vuosia saanut kohtuu helposti Suomesta, niin yksi korealaisen kosmetiikan innostuksen syy on ollut sen helppo saatavuus maailmalta. Kun korona iski, niin korealaiset verkkokaupat olivat pakotettuja nostamaan rahtikuluja huomattavasti, jonka myötä esimerkiksi Ebaystä ostaminen ei ollut enää kannattavaa. Jotta rahtikulut olisivat järkeviä, on kuluttajan kytättävä ilmaisten rahtikulujen tarjouksia tai ostaa isompi määrä tuotteita kerrallaan hyvinkin suunnitelmallisesti. Uskoisin impulsiivisen ostamisen vähentyneen huomattavasti, joka on vähentänyt hankintoja.

Viime kesänä tapahtunut Tullin uudistus, joka koski koko EU:n aluetta pysäytti varmasti hankinta innon hyvinkin seinään, kun moni kuluttaja joutui opettelemaan tullauksen jalot taidot. Tullaaminen itsessään ei oikeasti ole vaikeaa ja kun muutaman kerran tekee Posti- sekä rahtitullauksen, niin se käy käden käänteessä ihan itse Tullin sivuilta. Toisaalta moni ulkomaalainen verkkokauppa on parantanut juoksuaan ja veloittaa tullit jo ennakkoon hankintavaiheessa, jolloin loppuasiakkaalle jää vain paketin odottaminen maksusuorituksen jälkeen.

Itselleni suurin syy korealaisen kosmetiikan hyytymiseen oli, että moni omista suosikki verkkokaupoista nosti rahtikulut 30-50€ luokkaan, koska tuotteet lennätetään nykyään merirahdin sijaan. Tähän tilanteeseen verkkokaupat on ajanut merirahdin hintojen nousu. Viimeisen 2 vuoden aikana merirahtien hinnat ovat kolminkertaistuneet ja lentäen tavaran rahtaaminen varsinkin pikkupakettina on halvempaa lentäen kuriiripalveluiden kyydissä. Toisaalta kuriiripalvelut kuten DPD, UPS ja DHL ovat toimineet aina kuin junan vessa – nopeasti, huonolla asiakaspalvelulla ja varmalla tullauksella. Toki yksikään näistä firmoista ei tykkää jos tullaat itse rahdin saapuessa lähetyksen, mutta se onnistuu. Itse en makaisin esim DHLn 20€ tullausmaksua, kun voin itse tullata. 

Korealainen kosmetiikka ei varsinaisesti ole hävinnyt mihinkään. Yksittäiset pienemmät korealaiset myyjät, jotka nojautuivat Ebay myyntiin, ovat hävinneet markkinoilta. Isot K-beauty talot kuten Beautynetkorea, Jolse, Wishtrend, Style Korean ja YesStyle kukkuvat vanhaan tapaan. Toki Beautynetkorean rahtihinnat ovat infernaaliset ja rahtivaapusraja naurettavan korkea. Jolsella on välillä rahtivapaitatarjouksia 50$ tilauksille.

Korealaisen kosmetiikan hinnan nousu

On luonnollista, että korealaisen kosmetiikan hinnat ovat nousseet vallitsevan maailman tilanteen vuoksi. Tuntuu kuitenkin, että suomalaiset ja eurooppalaiset kosmetiikan verkkokaupat ovat myös tuoneet viimeiset vuodet markkinoille vain korkeamanna hintaluokan K-beautytuotteita tai hinnoitelleet Suomi-hintalapuilla Korean halppismerkkejä. Tämä vähentää uusien käyttäjien asettumista genreen. Kangasnaamiot ovat kuitenkin olleet hyvin toimiva heräteostostuote.

Tuntuu kuin markkinat olisivat adaptoituneet vanhojen K-beautyharrastajien tarpeisiin ja unohtaneet uuden varttuvan asiakaskunnan, joka janoaa halpaa kosmetiikkaa. On totta, että itsekin olen iän myötä siirtynyt kalliimpaan K-beauty hintaluokkaan, koska olen hypeni harjalla kuluttanut halpaa ja uutuuksia on tullut viime aikoina enemmän kalliimmilta brändeiltä.

Kangasnaamiot ovat yksi K-beauty hypen ydin.

Yhä kapenevat kotimaiset markkinat

Näyttäisi siltä kuin kotimaiset K-beautymarkkinat olisivat ihan itsetahtoisesti tukahduttamassa itseään. Toki korona iski yrittäjiin pahasti ja haastoi yritystoiminnan pohdinnan uusiin uomiin, mutta tuntuu kuin kukaan ei markkinoisi korealaista kosmetiikkaa mitenkään. Ja kun todellisuus on, että korealaisen kosmetiikan hype on jo aikaa sitten ohitettu, niin riittääkö vakiintuneita käyttäjiä nykyisillekään toimijoille?

So Naturalin tuotteita löysin Jolselta

Korealaiseen kosmetiikkaan keskittyneet Kokoskin, Bearel ja Beautyko saavat varmasti kilpailla hintatasonsa puolesta isojen Eurooppalaisten kosmetiikka talojen kanssa. Uskoisin myös Beautykon ja Bearelin yhdistymisen hävittäneen markkinoilta tietyn kilpailun uusien brändien tuomisesta markkinoille. Bearel, joka oli aiemmin edelläkävijä, on muuttunut K-beautyn tusinakaupaksi. Heidän Brändilistaus ei ole paljoa elänyt sitten Beautykon ostettua heidän liiketoiminnan. Beautykoa taas en enää varsinaisesti laskisi K-beauty verkkokaupaksi vaan K-beautyn tupperwareksi.

Kun verkkokauppoja selaa, niin tuntuu ettei markkinoilla ole kuin tietty kapea valikoima. Suurin osa brändeistä on juurikin niitä mitä on hankittu Ebaystä kohtuuhintaan, mutta nyt Suomi-hinta voi parhaimmillaan olla kymmenkertainen.

Nämä kapenevan markkinan ongelmat yhdistettynä siihen, että sosiaalisesta mediasta tuntuu jäävän uupumaan ne aidot käyttökokemukset syö varmasti hypeä, joka oli takavuosina puhtaasti somen luomaa. Kun tekee kevyen haun #korealainenkosmetiikka tai #kbeautysuomi , niin törmää 95% myyntipuheisiin. Käyttökokemuksia on vain muutama joukossa.

Kuluttajien lisääntynyt tietoisuus raaka-aineista

Kotimaisen kosmetiikan laadun nousu ja trendin pitkäaikainen pysyminen on varmasti yksi iso syy korealaisen kosmetiikan innostuksen ja kiinnostuksen laantumiseen. Kotimainen kosmetiikka ja luonnonkosmetiikka ovat trendeinä tuoneet valtayleisön tietoisuuteen rakaa-aineet tuotteissa ja haastanut kuluttajat tutkimaan tuotteita tarkemmin. Ei käy kieltämään mitenkään sitä, että K-beauty on tunnettu siitä, että tuotteiden ulkonäkö ja tuoksut ovat olleet tärkeämpiä kuin inci-listan sisältö. Onneksi K-beauty markkinoille on ilmestynyt jopa luonnonkosmetiikkaa muutakin kuin Whamisa viime vuosien aikana, juurikin siksi, että markkinat ovat sitä vaatineet. Myös minimalistisia inci-listoja on alkanut ilmestymään.

Ulkoisin myös, että korealaisen kosmetiikan 10 askeleen ihonhoitorutiini on yksi syy, koska kosmetiikan liikakäyttö voi altistaa ihoa ja aiheuttaa ongelmia. Varsinkin kun käytetään eri brändien sarjoja ristiin 10 kerroksena, niin kemikaalikuormaa kertyy per ihonhoitokerta huimasti. Voin myöntää itsekin, että on ollut hetki kun olen joutunut vähentämään ja yksinkertaistamaan rutiinia herkkyyksien vuoksi.

On myös myönnettävä, että korealaisen kosmetiikan ydin, kangasnaamiot, tuottavat aivan liikaa roskaa ja moni kuluttaja on varmasti tehnyt senkin vuoksi päätöksen tiputtaa ne pois käytöstä. Onneksi tilalle on tulleet monipakkaukset, jotka nostavat suosiotaan pikkuhiljaa.

Summa summarum...

En tiedä miltä teistä tuntuu korealaisen kosmetiikan tila tällä hetkellä Suomessa, mutta itse olen ehkä hieman huolissani. Kommentoi ihmeessä alle mitkä on sun mielestä syyt tähän taantumaan.

Mitä minä K-beauty hihhulina lupaan, on tuottaa teille muutakin kuin länkkärikosmetiikan sisältöä. Olen lopultakin luvannut itselleni että saan hankkia muutamia uutuuksia hyllyyni ja olenkin testannut uusia hankintapaikkoja 2022, joten uutta ihmeellistä ilmaantuu etteriin varmasti K-beautystä pitävillekin!

Jaa blogiteksti

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on skype
Share on whatsapp
Share on email

One Response

  1. Heos! Minä luulen, että korealainen kosmetiikka oli jonkinlainen trendi (osalle) ja se trendi on nyt kääntymässä luonnonkosmetiikkaan. Itsekin asiaa mietin joku aika sitten, korealainen kosmetiikka ei ole kuitenkaan omasta kaapista kadonnut vaikka muu sutina näyttää nyt hiljenneen sen ympäriltä. Minä käytän kosmetiikkaa kaikista kategorioista ja onhan korealaisessa hyviä ja edullisiakin tuotteita ihan suomalaisista nettikaupoistakin ostettuna :). Pitäisi (..) kuitenkin yrittää ostaa lähellä tuotettua/kotimaista monestakin hyvästä syystä, tässä olisi itselle ainakin panostuksen paikka :).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Hanne - Never30again blogi

Hei, olen Hanne.

Olen pian nelikymppinen yhden ihanan erityislapsen äiti, joka kamppailee oman ikäkriisin sijasta ihokriisin kanssa. Olen myös vahva kosmehörhö, joka rakastaa testata uusia kosmetiikka tuotteita sekä kokeilla omaa uskalluksen rajaa meikkien suhteen. Kosmetiikan suhteen olen hyvin kaikkiruokainen, joten löydät varmasti kiinnostavia tuotteita korealaisesta kosmetiikasta kotimaisiin helmiin kauttani. Blogissa pääset lukemaan hurtilla huumorilla höystettynä minun matkaani kohti 40-kriisiä. 

Seuraa somessa

Suosituimmat